از امروز (17 ژوئن) نسخه جدید مرورگر وب فایرفاکس در اختیار عموم قرار می گیرد.



دانلود گسترده این نرم افزار می تواند سهم شرکت موزیلا، سازنده فایرفاکس، از بازار مرورگرهای اینترنتی را از میزان کنونی آن (15 درصد کاربران) افزایش دهد.

با ارائه این نرم افزار شرکت موزیلا امیدوار است رکورد بیشترین دانلود در 24 ساعت شکسته شود.

پال کیم، رئیس بخش بازاریابی شرکت موزیلا گفت: "این تلاشی جهانی برای ایجاد یک رویداد تاریخی است."

سود خالص

تلاش برای شکستن رکورد از ساعت 17 به وقت گرینویچ آغاز می شود.

آقای کیم یاد آور شد که در حال حاضر رکوردی در این زمینه ثبت نشده است و شمارش از لحظه ارائه نرم افزار روی اینترنت آغاز می شود.

او گفت شرکت موزیلا هدف مشخصی را برای خود درنظر نگرفته است اما رکورد پنج میلیون دانلود را رکوردی "عالی" می داند.

نسخه 2 فایرفاکس در روز 24 اکتبر 2006 که در اختیار عموم قرار گرفت، بیش از 1.6 میلیون بار دانلود شد.

در حال حاضر 1.3 میلیون نفر ابراز تمایل کرده اند که این نرم افزار را در روز 17 ژوئن دانلود کنند.

یکی از مشخصه های فایرفاکس جدید سیستم هشدار دهنده به کاربران در صورت ورود به سایتهایی است که افراد خرابکار در آنها برنامه های مضر تعبیه کرده اند.

"نوار هوشمند مکان یابی" هم به کاربران اجازه می دهد به سایتهایی که از آنها بازدید کرده اند اما آدرس آنها را در میان سایت های دلخواه خود (Favorites) ثبت نکرده اند، یا آدرس کامل سایت را به خاطر نمی آورند.

قرار است فایرفاکس 3 با ویندوز 2000، اکس پی و ویستا، و همچنین برخی سیستم عامل های غیر ویندوزی از جمله لینوکس سازگار باشد.

بر اساس مطاب منتشر شده در سایت موزیلاپارتی (MozillaParty) در بیش از 566 سایت اینترنتی دیگر هم صفحاتی ویژه برای استقبال از مرورگر تازه فایرفاکس طراحی شده است.

نبرد برای کنترل بازار

فایرفاکس در اوایل سال 2004 به بازار عرضه شد و از آن پس به تدریج از میزان تسلط مرورگر مایکروسافت (اینترنت اکسپلورر) در بازار کاسته است.

هرچند به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره سهم هرکدام از دو مرورگر کار ساده ای نیست اما اعتقاد بر آن است که فایرفاکس بطور متوسط چیزی بین 15 تا 17 درصد بازار را در اختیار دارد.

هر چند در برخی نواحی میزان استفاده با این رقم تفاوت دارد.

به عنوان مثال شرکت وان استت (OneStat) که به امر تحلیل بازار اشتغال دارد اعلام کرده است که در ماه فوریه سال 2008 در آلمان 27.23 درصد کاربران از فایرفاکس استفاده کرده اند (در برابر 67.63 درصد اینترنت اکسپلورر).

اما به اعتقاد کارشناسان نکته متمایز کننده میان این دو نسخه مورد استفاده است.

هر چند انتظار می رود اکثر کاربران فایرفاکس، در سریعترین زمان مرورگر خود را به نسخه 3 ارتقاء دهند، اما بر اساس آمار جمع آوری شده توسط چاک آپسل، یکی از شناخته شده ترین کارشناسان در این مورد، می گوید در میان کاربران اینترنت اکسپلورر، حدود 35 درصد افراد از نسخه 7 و 35 درصد دیگر از نسخه 6 استفاده می کنند.

آدام واحد، مدیر عامل شرکت آپاچی سولوشنز که از شرکای شرکت وان استت محسوب می شود، همچنین معتقد است فایرفاکس در میان کاربران فنی تر وب محبوب تر است: "هنوز وقتی کار به تطابق با استانداردهای وب می رسد، فایرفاکس چندین گام از اینترنت اکسپلورر جلوتر است."

او می گوید عدم انطباق اینترنت اکسپلورر با استانداردهای وب می تواند باعث نمایش صفحات وب به شیوه ای عجیب شود.

مایکروسافت تلاشهایی را برای تصحیح مشکلات موجود در نسخه 8 مرورگر خود انجام داده است، اما این مرورگر هنوز در مرحله دوم آزمایش، یا آزمایش های "بتا" است.

ضمن اینکه رفع این مسکلات باعث خواهد شد کسانی که سایت خود را برای نمایش بر روی اینترنت اکسپلورر 7 تنظیم کرده بودند، دوباره مجبور به تغییر سایت خود شوند.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Yahoo
Feed

comments : 1

  1. ناشناس  

    salam and thanks
    it was very helpful

    Asghar
    Cambridge, UK

ارسال یک نظر