من نمیدانم بنزين در مملکت شما ليتری چند است، اما اينجا در سان خوزه کاليفرنيا ما برای هر ليتر يک دلار میپردازيم. از آنجائيکه رشتۀ کاری من در زمينه نفت و بنزين است (31 سال)، بنابراين ترفندهايی وجود دارد که بتوانيم از هر ليتر بنزينی که میخريم حداکثر استفاده را بکنيم.
سعی کنيد فقط صبح زود که حرارت زمين در پايينترين حد قرار دارد بنزين بزنيد. به خاطر داشته باشيد که در تمام پمپبنزينها مخزن سوخت در زير زمين قرار دارد. هرچه زمين سردتر باشد، بنزين غليظتر و متراکمتر است. وقتی هوا گرم میشود، بنزين منبسط میگردد. بنابراين، خريد بنزين در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزين اثر نگذاشته، سبب میشود که يک ليتر شما واقعاً يک ليتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معين و حرارت بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما، اتانول و ساير محصولات نفتی نقشی مهم ايفا میکند. هرچقدر که درجه حرارت افزايش يابد منفعت زيادی نصيب اين صنعت میکند. امّا جايگاههای سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپهايشان نيستند.
وقتی مشغول بنزين زدن هستيد، دستگيره را تا آخر فشار ندهيد. اگر نگاه کنيد ميبينيد دارای سه درجه است: کُند، متوسط و تند. در حالت کُند ميزان تبخير را که در اثر پمپ شدن بنزين حاصل میشود به حداقل میرسانيد. همه شيلنگها دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر سريع بنزين بزنيد، مايع ديگری که وارد مخزن بنزين شما شده بخار میشود. اين بخار مکيده شده وارد مخزن زيرزمينی میشود به طوری که وقتی شما بنزين میزنيد، در واقع به آن ميزان که دستگاه نشان میدهد بنزين نزدهايد.
يکی از مهمترين نکات برای بنزين زدن اين است که وقتی باک اتومبيل نصفه است بنزين بزنيد. دليل آن اين است که، هرچه بنزين بيشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال ميکند. بنزين به مراتب سريعتر از آنچه که تصور ميکنيد تبخير میشود. مخازن ذخيره بنزين دارای سقف داخلی شناور هستند. اين سقف به عنوان نقطه صفر بين بنزين و جوّ عمل میکند تا تبخير را به حداقل برساند. برخلاف جايگاههای بنزين، اينجا که من کار ميکنم، هر تانکری که ما بارگيری ميکنيم دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به ميزان يک گالن باشد.
نکتۀ ديگری که بايد يادآوری کنم اين است که اگر تانکر بنزين در حال تخليه به مخزن بنزين باشد و شما هم در جايگاه سوخت باشيد، در آن موقع بنزين نزنيد. به احتمال زياد بنزينی که تخليه میشود سبب میگردد که بنزين داخل مخزن بهم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً تهنشين میشود، بالا بيايد و قسمتی از آن نصيب اتومبيل شما شود.
اميدوارم اين نکات برای حفظ ارزش پول شما مفيد بوده باشد.
۲۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۵۰
مطلب عالي و خيلي به درد بخور بود
ممنون
بلاگت خيلي جالبه
كاملا معلومه دفتر يادداشت شخصيته :)
من زياد سر ميزنم و خيلي هم حال ميكنم
۲۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۱۸
حالب بود
در مورد گازوييل شنيده بودم كه تغيير حجم داره ولي بنزين رو نميدونستم
۲۲ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۲۰:۰۹
در مملکت ما بنزین 50/1 یورو است پس شما دارید کلی حال می کنید وخدا رو شکر کنید.