اوریگو

ماجرای هوندا و تولید انبوه اولین ماشین که با سوخت هیدروژنی کار میکنه رو حتماً شنیدید. اما یه چیزی مگین یه چیزی میشنوین. من هنوزم وقتی بهش فکر میکنم مغزم سوت میکشه. عین چاخانای بچه مدرسه ای ها ست. همون هایی که اولش با جمله “بابام یه ماشین داره …”شروع میشد.

ولی این یکی خالی بندی نیست. یعنی هوندا به توانایی تولید انبوه یه ماشینی رسیده که به جای بنزین که این دوره زمونه حکم طلا رو پیدا کرده، هیدروژن میسوزونه و عوض کربن که پدر پدر سوخته کره زمین رو درآورده بخار آب پس میده. یعنی ماشینتون عین کولر خونه ما تو تهران آب پس میده. آب خوراکی درست و درمون که میشه یه لعنت بر یزید گفت و رفت بالا.

حالا بماند که هنوز هزار حرف و حدیث در این ماجرا هست و خیلی ها میگن همین تولید هیدروژن خودش کلی هوا رو آلوده میکنه و تا بیان برای ماشین های هیدروژنی ایستگاه سوخت رسانی بسازن و قیمت این ماشین ها به حد معقولی پایین بیاد سال ها طول میکشه و خلاصه تا این گوساله گاو شود دل صاحبش کباب شود.

اما از این ماجرا جالب تر، خبر یک اختراع جدیده که برای ماشین های امروزی ساخته شده. این دستگاه که اسمش “اکو باکسه” شبیه یک اسفنج شیمیایی کار میکنه و آلودگی کربنی موتورهای با سوخت فسیلی رو به خودش جذب میکنه. سازنده این دستگاه یه انگلیسیه تو جزیره آیل آو من (بخوانید جزیره فرار از مالیات) این دستگاه رو روی میتسوبیشی شوگان خودش (که ماشاالله اونقدر خوب آلوده میکنه که میشه به بهش لقب پدر کره زمین رو داد.) نصب کرده و تونسته میزان آلودگی دی اکسید کربن ماشین رو از 275 گرم در کیلومتر را به 110 گرم در کیلومتر کاهش بده. برای اینکه یه میزان به دستتون بدم، بدونین که میزان آلودگی دی اکسید کربن فولکس پولو بلو موشن نقلی ریزه میزه که یکی از پاک ترین ماشین های حال حاضر دنیاست 109 گرم در هر کیلومتره.

این تازه نصف قضیه است. آقای یان هوستون از شرکت اوریگو که این دستگاه رو تولید کرده میگه از کارتریج های استفاده شده این این اسفنج ها شیمیایی هم میشه یه روغن گرفت که اگه تصفیه شده اش رو میشه ریخت و باک و استارت زد و خلاصه کله پاچه این دستگاه هم قابل استفاده است.جزییات بیشترش رو در این مقاله بخونین

همه اینا به خاطر نفت 140 دلاریه ها. اگه نفت همینجوری گرون بشه، یواش یواش ماشین ها رو طوری میسازن که با خاک اره کار کنن و تخم چمن از اگزوزش بیرون بیاد و برای تقویت موتور هم فکر کنم باید شیرموز بریزیم تو باک.

اینجوری که پیش میره نسل بعدی ما موتورهای درون سوز بنزینی رو تو موزه میزارن و به ما میخندن که واقعاً چی فکر میکردیم که تو باک ماشینمون بنزین میریختیم، اونم وقتی میشد با فلس ماهی سوخت موشک درست کرد.


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Yahoo
Feed

comments : 2

  1. ناشناس  

    من اومده بودم روزتون رو تبریک بگم !انشالله صد سال دیگه سرزنده وپاینده باشید.

  2. ناشناس  

    rasti khosh hal misham be blogam sarbezanid:www.akhtarakesagheb.blogfa.com

ارسال یک نظر