وب ۲/۰، کاربران اینترنت را اجتماعی کرده است، وب ۲/۰، توانسته است کاربران اینترنت را از قالب کسانی که در انزوا سایت‌ها را مرور می‌کردند و فقط با ایمیل و سرویس‌های چت با هم در ارتباط بودند، در بیاورد. سایت‌های اشتراک عکس و ویدئو، سایت‌های لینک‌ پراکنی جمعی، شبکه‌های اجتماعی متنوع و ویکی‌ها، کاربران را تبدیل به جامعه‌ پویای تولیدکننده محتوا کرده است.

اما گوگل و شبکه اجتماعی فیس‌بوک تصمیمی گرفته‌اند که این بار روی وبلاگ‌ها متمرکز شوند. این دو هر کدام با شیوه خاص خود قصد دارند که هر وبلاگ و سایتی را تبدیل به یک شبکه اجتماعی کارا کنند.

تصور کنید که بدون دردسر بتوانید بتوانید یک شبکه اجتماعی از خوانندگان بسازید، با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید به آنها فرصت بدهید، یکدیگر را بشناسند و تصور کنید که بتوانید علایق وبلاگی هر خواننده خاص خود را دنبال کنید!

چنین چیزی تا پیش از این در حد رؤیا بود و صاحب سایتی که می‌خواست امکانات اجتماعی اینچنینی داشته باشد، نیاز به هزینه کردن صرف و وقت زیاد برای ایجاد چنین سیستمی بود. اما وب ۲/۰ و تحولات سریع آن، نوید دگرگونی‌های عجیبی را می‌دهند.

به خاطر اهمیت نقشه‌هایی که گوگل و فیس‌بوک برای ما کشیده‌اند، در این پست، به طور مشروح در این مورد توضیح خواهم داد. امیدوارم که صحبت‌هایم را تا انتها دنبال کنید:

Google Friend Connect: نام سرویسی است که گوگل به تازگی راه انداخته است. با Google Friend Connect افراد بیشتری جذب وبلاگ‌ها می‌شوند و امکان ارتباط خوانندگان وبلاگ‌ها با هم فراهم می‌آید.

Google Friend Connect چگونه کار می‌کند؟
هر خواننده می‌تواند با استفاده از حساب کاربری گوگل، یاهو، AIM یا OpenID خود، عضو شبکه اجتماعی یک وبلاگ شود. بعد از عضویت، هر خواننده می‌تواند، افراد دیگر را به عنوان دوست اضافه کند، برای دوستان خود کامنت بگذارد، لینک برای آنها بفرستد.

هر عضو وبلاگ می‌تواند، اشخاص دیگری را به شبکه اجتماعی وبلاگی شما دعوت کند و به این ترتیب بر اعضای شبکه شما و همچنین خوانندگان شما بیفزاید.

چگونه Google Friend Connect را به وبلاگ خودم اضافه کنم؟
شیوه کار بسیار ساده است، کافی است به اینجا بروید و مراحل را یک به یک دنبال کنید:
- نخست باید آدرس و نام وبلاگ خودتان را بنویسید.
- سپس دو فایل به شما معرفی می‌شوند، آنها را دانلود کنید و در فضای وبلاگ خودتان قرار بدهید.
- بعد خیلی سرراست، کدی به شما داده می‌شود. این کد را در جای مناسبی در وبلاگ خودتان می گذارید.

به همین سادگی شما صاحب یک شبکه اجتماعی می‌شوید! البته پیداست که وبلاگ‌نویس‌هایی که دومین اختصاصی ندارند، نمی‌توانند از این نعمت استفاده کنند، چون فضایی برای آپلود دوفایل در اختیار ندارند و به علاوه برای مثال سرویس محبوب وردپرس دات کام، اجازه گذاشتن کدها را نمی‌دهد. شاید در آینده گوگل فکری به حال این دوستان کرد!

دیگر چه؟!
Google Friend Connect، البته گجت‌های متنوعی دیگری هم دارد. مثلا در قسمت Social gadgets، گجتی است به نام Wall gadget، اگر این گجت را در وبلاگ اضافه کنید، هر عضو شبکه وبلاگی شما می تواند برایتان کامنت بگذارد.

نکند برای وبلاگ من کامنت نامناسب گذاشته شود! نکند عضو مزاحمی پیدا کنم!
این هم یکی از نگرانی‌های وبلاگ نویسانی خواهد بود که از این به بعد صاحبان شبکه اجتماعی مخصوص خودشان خواهند شد! خوشبختانه امکان بلوک کردن کاربران مزاحم و حذف کامنت‌های نامناسب وجود دارد.

——————————

Facebook Connect: در محبوبیت فیس‌بوک نباید اصلا شک کرد. فیس‌بوک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است و به جرأت پرکیفیت‌ترین آنها!

پروژه جدید فیس‌بوک یعنی Facebook Connect ، وبلاگ شما را صاحب ویژگی‌های منحصر به فرد فیس‌بوک خواهد کرد. هر خواننده شما می‌تواند در همان صفحه وبلاگ شما وارد حسابش در فیس‌بوک شود و دریابد که کدام یکی از دوست‌های خود در وبلاگ شما بوده‌اند و فعالیتی کرده‌اند. هر عضو سایت فیس‌بوک می‌تواند کامنت‌های خود را در وبلاگ شما، با دیگر دوستان خود در فیس‌بوک به اشتراک بگذارد.

به این ترتیب هم وبلاگ‌ها صاحب یک سیتم اجتماعی بی‌نظیر می‌شوند و هم فیس‌بوک بهره‌مند می‌شود، چرا که یا Facebook Connect حتی زمانی که کسی در فیس‌بوک نیست، دوستان خود را همراه دارد و همواره با تعدادی از آنهاست!

ایده‌ای درخشان:
فیس‌بوک واقعا ایده درخشانی دارد: تصور کنید که کسی سایتی برای گوش کردن به موسیقی درست می‌کند یا تصور کنید که کسی سرویسی برای اشتراک علایق سینمایی و یا ورزشی راه می‌اندازد.

تا پیش از این، این شخص برای اجرایی کردن کار خود باید ۲ کار انجام می‌داد:
۱- انبوهی از اطلاعات سینمایی، عکس یا موسیقی، جمع‌آوری می‌کرد و آنها را مرتب می‌کرد.
۲- یک شبکه اجتماعی درست می‌کرد.

اما فیس‌بوک به صاحبان این سایت‌ها نوید داد که دیگر لازم نیست زحمت مرحله دوم را بر خود هموار کنند. آنها می‌توانند روی مرحله اول متمرکز شوند و کار درست کردن شبکه اجتماعی را به کاردان و متخصصش یعنی فیس‌بوک بسپارند!

به عبارت دیگر فیس‌بوک یک ایده انقلابی را ترویج داد: من اجتماعی می‌کنم،‌ تو فقط به کار خودت بچسب!

این کار برای کاربران ساده اینترنت هم بسیار مفید است. چرا که آنها دیگر مجبور نیستند که برای عضویت در هر سایت، ثبت‌نام کنند و برای شناساندن خود اطلاعات پروفایل را پر کنند. آنها کافی است که با همان نام کاربری و پسورد خود وارد این سایت‌ها شوند.

با Facebook Connect، چنین کاری تسریع خواهد شد و دامنه آن به وبلاگ‌های شخصی هم خواهد رسید.

موش گرفتن در راه رضای خدا؟!
شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا فیس‌بوک دنبال چنین کاری است. این سایت از اجتماعی کردن وب، چه سودی می‌برد. پاسخ این سؤال روشن است. فیس‌بوک با ۱۲۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا، می‌خواهد بر تعداد کاربران خود و در نتیجه سود ناشی از آگهی‌ها و عواید جانبی اضافه کند.

راستی می‌دانستید که فیس‌بوک سال قبل ۲۳۵ میلیون دلار درامد داشته است؟!

آگهی‌های هوشمندانه:
واقعیت این است که آگهی دادن در شبکه‌های اجتماعی ریسک زیادی برای صاحبان صنایع و خدمات دارد، چرا که میزان کلیک روی آگهی‌ها و خرید به دنیال کلیک، نسبت به دیگر سایت‌ها، در شبکه‌های اجتماعی پایین‌تر است.

برای حل این مشکل ۲ راه وجود دارد، یک راه اضافه کردن کل کاربران است. اما راه بهتر، هوشمندانه کردن نمایش آگهی‌هاست.

با Facebook Connect، مدیران فیس‌بوک و صاحبان آگهی‌ها پی می‌برند که هر کاربر سایتشان چه سلیقه‌ای دارد. در این صورت آنها برای کسی که ۲۴ ساعته در وبلاگ‌های آی‌تی است، تبلیغ لپ‌تاپ و نسخه‌های جید نرم‌افزارها را نمایش می‌دهند و برای یک علاقه‌مند سینما، دی‌وی‌دی‌ها جدید را به عنوان آگهی در نظر می‌گیرند.

چگونه می‌توان Facebook Connect را به وبلاگ اضافه کرد؟
اضافه کردن Facebook Connect به سادگی Google Friend Connect نیست. البته در حال حاضر پلاگینی غیررسمی برای وردپرس نوشته شده است.

آخرین نسخه این پلاگین را می‌توانید از اینجا دانلود کنید، راهمای نصب را به صورت نوشتاری و ویدئویی می‌توانید در اینجا ببنید و بخوانید.

متأسفانه من نتوانستم به خاطر یک مشکل کوچک، این پلاگین را نصب کنم! با این همه آنقدر شبکه‌های اجتماعی وبلاگی گوگل و فیس‌بوک مشتاقم کرده‌اند که به فکر تغییرات جزئی در قالب هم افتاده‌ام!

با توجه به این که شرکت سیکس اپارت فعالانه در این پروژه مشارکت داشته است، کاملا قابل پیشبینی است که یک پلاگین مخصوص «ام تی» به زودی عرضه شود. همچنین باید منتظر انتشار یک پلاگین رسمی از سوی فیس‌بوک برای وردپرسی‌ها بود.

————————

تفاوت Facebook Connect با Google Friend Connect:
آشکارترین تفاوت این دو برای کاربران ایرانی اینترنت، عدم امکان استفاده از Facebook Connect به خاطر «در دسترس نبودن فیس‌بوک» است!

اما صرف‌نظر از این محرومیت آزاردهنده، تفاوت دیگری هم بین این دو وجود دارد: گوگل مثل فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی مرکزی ندارد. گوگل گرچه به صاحب هر سایت و وبلاگ امکان می‌دهد که عضو جمع کنند و شبکه‌ای برای خود داشته باشند، اما شبکه‌ای که که در اختیار قرار می‌دهد، توانمندی‌ها و نقاط قوت فیس‌بوک را ندارد.

با این همه به خاطر آسانی نصب Google Friend Connect و همچنین در دسترس بودن آن، می توان انتظار داشت که شمار زیادی از وبلاگ‌های فارسی مجهز به این شبکه اجتماعی شوند.

کسی چه می‌داند، شاید به زودی وبلاگ‌نویس‌ها به جای اینکه به تعداد مشترکان فیدی یا بازدیدکنندگان خود بنازند، دغدغه ایجاد شبکه بزرگ‌تری با استفاده از Google Friend Connect را در سر بپرورانند!!

———————————–

ابزار اجتماعی‌ساز لزوما ما را اجتماعی نخواهد کرد!:
به عنوان سخن پایانی می‌خواستم روی این مسئله تأکید کنم که ابزارهای اجتماعی‌کننده‌ای که وب ۲/۰ به ما هدیه می‌دهد، لزوما باعث اجتماعی شدن ما به معنی واقعی کلمه نخواهند شد.

استفاده از هر فناوری، فرهنگ خاص خود را طلب می‌کند. در جایگاهی نیستم که به خود احازه نقد شیوه کاربری‌مان از سرویس‌های وب دویی را بدهم. اما به باور من، اشتراک و اجتماعی شدنی که منجر به تولید محتوای دست اول یا پردازش هوشمندانه اطلاعات نشود و ابزارهای اجتماعی‌کننده‌ای که همچون شمشیری دو لبه، گاهی به جای ترویج دوستی اسباب آزار کاربران و یا وقت‌گذرانی‌های بی‌هوده را فراهم کنند، از ارزش وب ۲/۰، نزد ما کم خواهند کرد.

این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم از ابزارهایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، چگونه استفاده کنیم.

منبع: يك پزشك

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Yahoo
Feed

comments : 0

ارسال یک نظر