ده نکته مهم در طراحی سايت يا وبلاگ با رعایت این نکات می توانید سایتی کاربر پسند داشته باشید و بنابرین بیننده های آن افزایش خواهد یافت. سایت معرف کسب و کار شماست. بسیاری از مشتریانتان شرکت شما را نخواهند دید ولی سایت را خواهند دید.

قبل از تذكر اين ده نكنه يك فوت كوزه‌گري مهم براي وبلاگ نويس‌ها:

راحت و خودموني بنويسيد، تو نوشته‌هاتون سعي نكنيد كارد و چنگال قورت بدين، همه خواننده‌هاي وبلاگ شما توقع دارن خودموني و راحت بفهمن چي ميگيد. خصوصيت وبلاگ راحتي اونه.
اگر راهنمايي در مورد انجام كاري رو تو وبلاگتون ميذاريد، فرض كنيد خواننده شما اولين باره وارد يه وبلاگ شده و از كامپيوتر هم فقط فرق كيبورد و مونيتور رو مي‌دونه.

و اما اصل كاري‌ها:

  1. کوچک فکر کنيد، در حدود 10 الي 14 کيلوبايت براي هر تصوير. بله تعداد کاربران با پهناي باند بالا هر روز زيادتر مي شوند. اما صفحات وب با سرعت پايين هنوز بسيار آزار دهنده هستند، حتي اگر از اينترنت 512Kb استفاده کنيد. و استفاده از تصاوير با ظرفيت بالا اولين دليل براي کاهش سرعت وب سايت ها هستند. کاهش حجم تصاوير هميشه باعث کاهش کيفيت آن نخواهد شد.

  2. از تصاوير چشمک زن خودداري کنيد. همينطور از تصاويري که بشدت حرکت دارند. تحقيقات مختلفي صورت گرفته است که نشان مي دهد تصاوير متحرک و چشمک زن باعت ايجاد آزار و ناراحتي بازديد کنندگان خواهد شد. خود من مواردي را مشاهده کرده ام که بازديدکننده با پنجره هاي ديگر قسمت هاي چشمک زن و متحرک وب سايت را مي پوشاند تا بتوانند مطالب آن را مطالعه کند.

  3. به استاندارد هاي طراحي وب سايت توجه کنيد. در اينترنت وب سايت هاي وجود دارد که از بيش از 6 يا 8 فريم در صفحه استفاده کرده اند. يا وب سايت هايي که تنها براي اينترنت اکسپلورر 6 قابل ديدن هستند. (بياد داشته باشيد 25% از کاربران اينترنت در زمان نگارش اين مقاله از Firefox استفاده مي کنند) (در ايران با توجه به عدم آمار دقيق در اين زمينه نمي توان تخميم دقيقي زد اما نظر بر اين است که اين رقم چيزي در حدود 5 الي 6 درصد باشد. -مترجم). استفاده از تکنيک هاي غير متعارف و عدم توجه به استانداردها هرچند ممکن است باعث زيبايي وب سايت شود و شما آن را بسيار زيبا بدانيد، اما باعث عدم رضايت برخي ديگر از بازديد کنندگان سايت خواهد شد. براي اين منظور سعي کنيد از وب سايت هاي مشهور الگو برداري کنيد.

  4. فضاهاي خالي را فراموش نکنيد. فضاهاي خالي لزوماً نبايد پر شوند. اين تصور اشتباه گاهاً منجر به وب سايت هاي شلوغ و درهم و برهم خواهد شد. بايد در طراحي وب سايت از فضاهاي خالي براي تنظيم چيدمان صفحه و استراحت چشم استفاده شود. فضاهاي خالي در طراحي وب سايت از همان اهميتي برخوردار است که طراحي برروي کاغذ.

  5. استفاده از رنگ هاي مناسب. در وب سايت خود از رنگها نا همگون استفاده نکنيد. وب سايت زيبا به معني هارموني کلي تمام قسمت هاي آن است. از يک رنگ تنها به اين دليل که رنگ مورد علاقه شماست استفاده نکنيد. رنگ ها را با توجه به مضمون سايت و کاربران هدف، انتخاب نماييد.

  6. ساده زيباست. وب سايت شما هرچه ساده تر باشد زيباتر است. اين نکته که سادگي يعني زيبايي را هميشه در طراحي وب سايت هاي خود بياد داشته باشيد.

  7. از فونت ها با سايز مناسب استفاده کنيد. بياد داشته باشيد شما تنها بازديدکننده سايت نخواهيد بود. بازديدکنندگان سايت باتوجه به محتوي سايت، طيف وسيعي از کاربران خواهند بود که برخي از آنها در سنين بالا هستند که احتمالاً از قدرت بينايي شما بي بهره اند. استفاده از فونت با سايز مناسب و يا حداقل امکان تغيير اندازه فونت در هر وب از ملزومات است، آن را فراموش نکنيد.

  8. استفاده از تبليغات را محدود کنيد. اگر بر تعداد تبليغات وب سايت خود نظارت داريد، بياد داشته باشيد بازديد کنندگان براي ديدن تبليغات، به وب سايت شما مراجعه نمي کنند. هر جاي خالي را به تبليغات پر نکنيد. کابران وب سايت شما با ارزش ترين سرمايه آن هستند، به آنان احترام بگذاريد.

  9. وب سايت خود را با مرورگرهاي مختلف بررسي کنيد. وب سايتي که تنها براي يک مرورگر طراحي مي شوند، با توجه به استفاده از مرورگرهاي مختلف توسط کاربران، غير قابل قبول است (متاسفانه اين نکته در بسياري از وب سايت هاي ايراني ناديده گرفته مي شود. -مترجم). حتماٌ سعي کنيد وب سايت خود را حداقل برروي 3 مرورگر اينترنت اکپلورر، فايرفاکس، و اپرا چک کنيد. شما هزينه بسياري مي کنيد تا بازديدکنندگان را به سايت خود بياوريد، بسيار نااميد کننده است که برخي از بازديکنندگان با مرورگرهاي مختلف با وب سايتي غير قابل خواندن مواجه شوند.

  10. وب سايت خود را براي موتورهاي جستجو بهينه کنيد. بهترين و کم هزينه ترين راه براي آوردن بازديکنندگان به وب سايت شما، استفاده از کليک ارگانيک است. کليک ارگانيک يعني بازديدکنندگاني که با کليک برروي لينک وب سايت شما در موتورهاي جستجو و نه از طريق تيليغات آن به وب سايت شما آمده اند. اين نوع کليک کم هزينه ترين راه براي جذب بازديدکنندگان به وب سايت شماست. در حين طراحي وب سايت به اين موضوع به دقت توجه کنيد.

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook
Yahoo
Feed

comments : 0

ارسال یک نظر